Home >> Sudbury-onderwijs >> Milsbeek
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

JENAPLAN KINDCENTRUM

Frans Halsstraat 29
5831 CA, BOXMEER
Telefoon: 0485-571518
meer info >>
5.8Km

SPOVENRAY

Eindstraat 42
5801 CR, VENRAY
Telefoon: 0478-516215
meer info >>
18.7Km

OBS T EINDER

Wetering 25
5422 AN, GEMERT
Telefoon: 0492-365926
meer info >>
24.4Km

OPENBARE JENAPLAN BASISSCHOOL DE LICHTSTRAAT

Brabantlaan 73
5262 JH, VUGHT
Telefoon: 073-6563832
meer info >>
47.8Km

ORC MOERGESTEL

Van Rijckevorsellaan 3
5066 BR, MOERGESTEL
Telefoon: 013-5136393
meer info >>
57.9Km

ORANJE NASSAUSCHOOL

Hardenbergh 4
4264 SG, VEEN
Telefoon: 0416-691350
meer info >>
60.1Km

EERSTE JAN LIGTHARTSCHOOL

Ringbaan Oost 275
5014 GE, TILBURG
Telefoon: 013-5423082
meer info >>
62.0Km

SCHOLENGEMEENSCHAP DE KEYZER

Dr Keyzerlaan 23
5051 PB, GOIRLE
Telefoon: 013-5324550
meer info >>
65.2Km

OBS DE FONKEL

Bemmelstraat 6
5043 BE, TILBURG
Telefoon: 013-5721427
meer info >>
67.1Km

REHOBOTHSCHOOL

Schoolstraat 4
3371 AW, HARDINXVELD-GIESSENDAM
Telefoon: 0184-612942
meer info >>
79.8Km

DE SPRINGPLANK OPENBARE BASISSCHOOL JENAPLAN

Kriekenstraat 43
4847 HE, TETERINGEN
Telefoon: 076-5812119
meer info >>
80.7Km

KBS DE LINIEDOORN

Baliendijk 78
4816 GG, BREDA
Telefoon: 076-5872838
meer info >>
82.0Km


Sudbury-onderwijs informatie

Sudbury-onderwijs (vorm van: democratisch onderwijs) is een vorm van bijzonder onderwijs die is vernoemd naar de Sudbury Valley School die in 1968 werd opgericht in het Amerikaanse Framingham (Massachusetts). De structuur van een Sudbury school is gebaseerd op een directe democratie. Iedereen in de school, studenten en staf, hebben een gelijke stem in de volledige organisatie van de school. Bij dit type onderwijs zijn kinderen volledig verantwoordelijk voor hun eigen leven, leren en toekomst. Er zijn geen opgelegde klassen, leerplannen, overhoringen.

Algemeen kenmerk

Op een Sudbury-school zijn leerlingen zelf volledig verantwoordelijk voor hun opleiding. De kinderen bepalen dus zelf wat, hoe, wanneer en met wie ze iets willen ondernemen. Leren is er een middel om doelen te bereiken. Het uitgangspunt is dat de meest waardevolle leerervaringen altijd diegene zijn die door de persoon zelf gekozen worden.

Een Sudbury-school is in essentie een veilige en berekenbare omgeving waar studenten van verschillende leeftijden en uiteenlopende interesses hun individuele curriculum vormgeven. Leren is praktisch of theoretisch, individueel of sociaal, formeel of informeel, maar steeds doelgericht en vanuit een intrinsieke motivatie.

Specifieke kenmerken

Afwezigheid van opgelegde lessen: Er is geen vast curriculum of een aantal verplichte vakken. In plaats daarvan volgt de leerling zijn interesse en leren ze de nodige vaardigheden als een bijproduct van hun activiteiten. Er zijn geen echte klaslokalen, maar ruimtes waar mensen kunnen samenkomen om dingen te ondernemen.

Leeftijdsmix: studenten worden niet gescheiden in leeftijdsgroepen, de vrije interactie tussen jongere en oudere leerlingen en volwassenen wordt gezien als een krachtig instrument voor leren en ontwikkeling bij alle leeftijden.

Autonome democratie: ouders hebben een beperkte betrokkenheid of geen betrokkenheid bij het schoolbestuur; Sudbury scholen worden gerund door een democratische school vergadering (schoolmeeting) waar de leerlingen en staf als gelijken deelnemen. Op een Sudbury school wordt zelfs het inhuren of ontslaan van staf door de schoolmeeting besloten door het houden van jaarlijkse staf verkiezingen, in tegenstelling tot de meeste andere scholen.